KLACHT INDIENEN
Wij streven ernaar optimale zorg te bieden. Toch kan het voorkomen dat niet alles naar verwachting is verlopen. Wij vinden het prettig als u ons dit laat weten, zodat we samen tot een passende oplossing kunnen komen.
Waar kan ik met mijn klacht terecht?
Is uw bezoek aan het Laurentius Ziekenhuis niet naar tevredenheid verlopen? Maak dit bij voorkeur direct bespreekbaar bij de betreffende zorgverlener of de leidinggevende van de afdeling waar u onder behandeling bent. Bekijk hier een telefoonlijst van alle afdelingen.
Komt u er met de medewerkers niet uit? Of vindt u het prettiger om uw onvrede met een ander te bespreken? Dan kunt u terecht bij onze klachtenfunctionarissen. U kunt een klacht indienen via onze website, via e-mail, telefonisch of per post.
Hoe dien ik direct een klacht in?
Wilt u direct een klacht indienen? Dan kunt u één van de onderstaande klachtenformulieren invullen.
- Heeft u een zorginhoudelijke klacht? Vul dan het algemeen klachtenformulier in.
- Heeft uw klacht betrekking op facilitaire/technische zaken, zoals parkeren, bewegwijzering, voeding, schoonmaak, restaurant of accommodatie? Vul dan het klachtenformulier facilitaire zaken in.
- Heeft u een klacht over een factuur? Vul dan het klachtenformulier factuur in.
Ook kunt u een klacht indienen via e-mail: klachtenfunctionaris@lzr.nl
Of telefonisch: (0475) 38 27 36
Het postadres van de klachtenfunctionaris is:
Laurentius Ziekenhuis
t.a.v. klachtenfunctionaris
Postbus 920
6040 AX Roermond
De klachtenfunctionaris zal samen met u bespreken hoe u uw klacht behandeld wilt zien. Kiest u voor bemiddeling door de klachtenfunctionaris of voor een oordeel van de zorgaanbieder?
- Bemiddeling door de klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris probeert samen met u en de personen op wie uw klacht betrekking heeft door bemiddeling uw klacht op te lossen. De klachtenfunctionaris zal de personen op wie de klacht betrekking heeft om een schriftelijke reactie vragen en/of een gesprek organiseren. Bij dit gesprek zijn zowel u als de persoon of personen tegen wie uw klacht zich richt, aanwezig. De klachtenfunctionaris is hierbij aanwezig om het gesprek te leiden. De klachtenfunctionaris geeft geen oordeel op de klacht.
- Oordeel door de zorgaanbieder
Wilt u geen bemiddeling of bent u niet tevreden na de bemiddeling, dan kunt u ervoor kiezen om een oordeel van de zorgaanbieder (Raad van Bestuur Laurentius Ziekenhuis) te vragen. De zorgaanbieder laat zich bij het oordeel adviseren door een klachtenonderzoekscommissie die uw klacht zal onderzoeken. De zorgaanbieder kan het advies van de klachtenonderzoekscommissie overnemen of kan een afwijkend oordeel geven op de klacht.
De klachtenfunctionaris kan u helpen bij het opstellen van de brief voor de zorgaanbieder.
- Geschillencommissie zorg
Heeft u een oordeel van de zorgaanbieder gevraagd en bent u niet tevreden met dat oordeel, dan kunt u ervoor kiezen om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie ziekenhuizen, onderdeel van de Geschillencommissie zorg. De Geschillencommissie geeft een bindend advies met betrekking tot de aan haar voorgelegde geschillen. Meer informatie over o.a. de procedure en hoe een klacht in te dienen vindt u hier.
In onderstaande folder leest u meer de gang van zaken rondom klachten.
- suggestie of klacht (pdf)
Kijk hier voor het reglement voor de behandeling van klachten.
Klacht over toepassing Wet verplichte zorg ggz in de PAAZ
Ontvangt u verplichte zorg volgens de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)die is ingegaan op 01-01-2020 en bent u het niet eens met een besluit over verplichte zorg? Bekijk hier hoe u een klacht kunt indienen.