VOORBEREIDING, OPNAME & NAZORG
Voor veel mensen is een ziekenhuisbezoek of -opname een ingrijpende ervaring. Wij willen dat u zich zoveel mogelijk thuis voelt. Door u goed te informeren over voorbereiding, opname en nazorg, willen wij alles zo goed en prettig mogelijk laten verlopen.
Belangrijk: legitimatiebewijs
Komt u voor het eerst in ons ziekenhuis? Neem dan een geldig legitimatiebewijs, bijvoorbeeld uw paspoort of identiteitskaart mee. Bij de aanmeldzuilen bij de ingang kunt u zich aanmelden.
Voorbereiding
Bij een ziekenhuisopname is een goede voorbereiding belangrijk.
Voorafgaande aan een operatie vindt bovendien een aantal onderzoeken plaats. Tijdens deze preklinische screening wordt onder andere de voorbereiding op de ingreep en mogelijke vormen van verdoving besproken. Ook voert de anesthesioloog een algemeen lichamelijk onderzoek uit.
Na goedkeuring van de screening wordt de operatie afgesproken.
Uitstel van ingreep door overmacht
Hoewel wij volgens planning werken moet een ingreep (operatie of behandeling) soms worden uitgesteld. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als er een spoedeisende operatie tussendoor komt, als de medisch specialist ziek is of als zich andere onvoorziene omstandigheden voordoen. Dit uitstel kan plaatsvinden vóórdat u bent opgenomen, maar soms ook op de dag van uw behandeling of operatie zelf, terwijl u al in het ziekenhuis ligt. Wij zullen u zo snel mogelijk over het uitstel en de oorzaak daarvan informeren. Met u wordt dan een nieuwe afspraak gemaakt. Daarbij wordt rekening gehouden met het feit dat de operatie of behandeling door het Laurentius Ziekenhuis is uitgesteld. De nieuwe afspraak wordt zo snel mogelijk ingepland.
Voor de eventuele financiële gevolgen van uitstel door overmacht is het Laurentius Ziekenhuis niet aansprakelijk.
Uiteraard realiseren wij ons wel dat het uitstellen van een operatie of behandeling voor u bijzonder vervelend is. Wij doen er dan ook alles aan om een geplande ingreep ook onder onvoorziene omstandigheden te laten doorgaan.
Gemengd verplegen
Om optimaal gebruik te maken van de bedden, wordt er in het Laurentius ziekenhuis gemengd verpleegd. Dit betekent dat op veel afdelingen patiëntenkamers zijn waar zowel dames als heren verblijven. Uiteraard wordt daarbij zoveel mogelijk rekening gehouden met uw privacy. Als u niet gemengd verpleegd wilt worden, laat het ons weten.
Ontslag en nazorg
Na de opname bent u grotendeels hersteld en mag u weer naar huis… Maar hoe zit het met uw medicijnen? Hebt u vervolgrecepten nodig? Hoe wordt u verder begeleid? Hierover leest u meer bij ontslag en nazorg.
Taalhulp
Goede communicatie is heel belangrijk. De patiënt en zorgverlener dienen elkaar goed te begrijpen om de juiste zorg te kunnen bieden en om misverstanden te voorkomen. Als een taalbelemmering het begrijpen van elkaar moeilijk maakt, is het aan te raden gebruik te maken van een tolk. GlobalTalk (heette voorheen TVcN) maakt het mogelijk contact te maken met het ziekenhuis in een vreemde taal. Ze hebben verschillende tolken die medisch gespecialiseerd zijn. Deze tolken zijn bekend met de ontwikkelingen en termen in de zorgsector.
Wilt u een gespecialiseerde tolk inzetten? Neem dan contact op met het tolk- en vertaal centrum Global Talk bereikbaar via:
- telefoon: (088) 255 5222
- website Global Talk
Vragen?
Voor antwoorden op uw vragen over de opname of wachttijden kunt u rechtstreeks contact opnemen met het opnamebureau via telefoon: (0475) 38 28 10 van 08:00 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 17:00 uur.
Uitgebreide informatie over alles rondom een opname in het Laurentius Ziekenhuis kunt u ook lezen in het:
- opnameboekje (pdf)