RECHTEN & PLICHTEN
Om goede zorg te garanderen en de samenwerking optimaal te houden hebt u als patiënt en wij als ziekenhuis rechten en plichten. Deze rechten en plichten zijn onder andere vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wetten zijn van belang voor iedereen die met medische zorg te maken krijgt. Zodra u, als patiënt, naar een arts gaat voor onderzoek of behandeling, is er sprake van een geneeskundige behandelingsovereenkomst.
Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst
De WGBO heeft tot doel de rechtspositie van patiënten te versterken en schrijft regels voor:
- Het recht op informatie
- Toestemming voor een medische behandeling (toestemmingsvereiste)
- Het recht op inzage in het patiëntendossier
- Recht op aanvulling, correctie (van een deel) of vernietiging van uw patiëntendossier
- Recht op privacy
- Recht op second opinion
- Recht op vertegenwoordiging (van patiënten die niet zelf kunnen beslissen)
Algemene Verordening Gegevensbescherming
De Algemene Verordening Gegevensbescherming, afgekort de AVG, bevat normen over de privacybescherming van persoonsgegevens. Kijk voor meer informatie op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Naast rechten hebt u ook plichten
U informeert de zorgverlener eerlijk, duidelijk en volledig , zodat deze een goede diagnose kan stellen en een deskundige behandeling kan geven. U bent zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van de adviezen die u van de hulpverleners krijgt. Daarnaast werkt u zoveel mogelijk mee aan onderzoek en behandeling door adviezen en voorschriften op te volgen die de hulpverlener u geeft.
Wilsverklaring
De behandeling wordt in overleg met u afgesproken. U kunt echter grenzen te stellen aan deze behandeling. Ook uw arts kan op basis van medische gronden grenzen stellen. Dit noemen we behandelbeperkingen. U kunt uw wensen rondom een behandeling, maar ook met betrekking tot het levenseinde zelf vastleggen. Dat kan in een wilsverklaring.
Legitimatie
Tijdens een bezoek aan ons ziekenhuis kunnen wij u vragen naar uw Burger Service Nummer (BSN). Hiervoor hebben wij uw legitimatiebewijs nodig. Dit is ter bescherming van uzelf en anderen. Breng daarom naar het ziekenhuis een geldig identificatiebewijs mee: paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
Betaling
U dient, voor zover van toepassing, er voor te zorgen dat het ziekenhuis tijdig door of namens u wordt betaald voor zijn verrichtingen. Meestal gebeurt dit via de zorgverzekeraar.
Als u twijfelt of u voldoende verzekerd bent, neem dan vóór uw bezoek aan het ziekenhuis contact op met uw zorgverzekeraar. U kunt dan onder meer nagaan of uw zorgverzekeraar een contract heeft met het Laurentius Ziekenhuis. Het kan zijn dat u een gedeelte van de zorg zelf moet betalen. Uw zorgverzekeraar kan u daarover verder informeren.
Meer weten?
Bovengenoemde rechten en plichten gelden voor patiënten van 16 jaar en ouder. Kinderen nemen in het gezondheidsrecht een bijzondere plaats in. In onderstaande folders vindt u uitgebreide informatie hierover:
- Rechten en plichten (pdf)
- Rechten en plichten kind (pdf)
Kijk voor meer informatie over patiënten- en cliëntenrechten op de website van: