UW ZIEKTEKOSTENNOTA
Wij kunnen rekeningen indienen bij de zorgverzekeraar voor behandelingen uit het basispakket. We proberen met uw zorgverzekeraar af te spreken om zowel behandelingen uit het basispakket als de aanvullende verzekering rechtstreeks in te dienen. Helaas is dit niet altijd en voor alle verzekeraars mogelijk. Daardoor krijgt u mogelijk een rekening thuisgestuurd. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Het betreft een rekening voor een medische handeling die in het aanvullend pakket van de zorgverzekeraar zit.
- Onderzoeken die aangevraagd zijn door uw huisarts worden apart in rekening gebracht. Deze onderzoeken vallen buiten het zogenoemde DOT product.
- U heeft geen geldige verwijzing voor het consult of behandeling.
- Bij het ziekenhuis is niet bekend bij welke zorgverzekeraar u bent verzekerd. Als wij niet weten hoe u verzekerd bent, ontvangt u de nota thuis. U kunt de nota naar ons terugsturen met de vermelding van uw verzekeringsmaatschappij en uw polisnummer. Wij zorgen er dan voor dat de nota alsnog bij uw zorgverzekeraar wordt ingediend. U kunt uw nota terugsturen naar:
Laurentius Ziekenhuis
Afdeling Administratie
Postbus 920
6040 AX Roermond
- U woont in het buitenland of u bent verzekerd in het buitenland en wij hebben niet de juiste gegevens. Ook als u woonachtig en/of verzekerd bent in het buitenland kunt u in aanmerking komen voor een behandeling in het ziekenhuis. Hieraan zijn wel voorwaarden verbonden. Wij adviseren u hierover ruim vóór uw vertrek naar Nederland contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. Het is van belang dat de hiervoor noodzakelijke formulieren in het bezit van het Laurentius Ziekenhuis zijn, voordat u het ziekenhuis voor de eerste keer bezoekt. De behandeling wordt verstrekt onder dezelfde voorwaarden op het gebied van zorg en betaling als voor de inwoners van Nederland geldt. De zorg dient te worden gedekt in de basisverzekering. Op de factuur, opgesteld in overeenstemming met Nederlands recht, wordt de periode van behandeling, de DBC-code en de totale prijs vermeld. Omdat dit een gemiddelde prijs is, kunnen wij de factuur niet uitsplitsen naar individuele behandelingen c.q. bezoeken.
- Eigen bijdrage
Bijvoorbeeld: u bent bevallen in de open verloskamer van het ziekenhuis, onder begeleiding van uw eigen verloskundige. Voor deze zorg dient u een eigen bijdrage te betalen aan het ziekenhuis. De rekening hiervan krijgt u thuis. U dient zelf zorg te dragen voor het betalen van deze rekening. Als u hiervoor verzekerd bent, kunt u het bedrag van uw zorgverzekeraar terug vorderen. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar.
Daarnaast is er een eigen bijdrage bij langer dan medisch noodzakelijk verblijf in het ziekenhuis. Uw behandelend arts bepaalt het moment waarop het niet langer medisch noodzakelijk is om in het ziekenhuis te liggen. Het kan zijn, dat u in het ziekenhuis moet wachten tot er plaats voor u is in een verpleeghuis. Voor deze periode in het ziekenhuis gebruiken we de term ‘verkeerd bed’. Tijdens deze periode betaalt u een eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage is inkomensafhankelijk en wordt vastgesteld en geïnd door het CAK. Deze eigen bijdrage geldt alleen voor mensen die doorstromen naar Wlz-zorg (wet langdurige zorg) op een plek bij een Wlz-zorgaanbieder of thuis. - U bent niet verzekerd.
Iedereen die in Nederland woont en/of werkt, dient een zorgverzekering hebben. Dat is wettelijk verplicht. Dit houdt de zorg betaalbaar. Iedereen dient vanaf 18 jaar een eigen zorgverzekering te hebben. Lees verder voor meer informatie en hoe u een zorgverzekering afsluit:
• Website Zorgverzekeringslijn
Betaling
Wellicht kunt u de ontvangen nota voor vergoeding indienen wij uw zorgverzekeraar. U bent wel zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling.
Dit kan door overboeking via de bank. De gegevens zoals IBAN en BIC code staan vermeld op de rechterbovenhoek van de nota.
U kunt een nota ook in het ziekenhuis betalen. Dit kan vanaf 1 januari 2024 alleen nog via een pinbetaling met uw pinpas. U kunt hiervoor terecht bij het servicebureau (routenummer 0.51) nabij de centrale entreehal van het ziekenhuis. Contante betaling is niet mogelijk.
Ook bij de Spoedeisende Hulp is het alleen mogelijk om te betalen met uw pinpas.
Als u door omstandigheden niet in de gelegenheid bent om uw rekening binnen de gestelde termijn te betalen, adviseren wij u contact op de nemen met onze administratie via telefoonnummer: 0475-382083 of email debiteuren@lzr.nl.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de informatie op uw zorgnota? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.