CLIËNTENRAAD
Waarom een Cliëntenraad?
Bijna iedereen komt wel eens in het ziekenhuis. Graag zorgen we er met z’n allen voor om uw ervaring met het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk te maken. Om als ziekenhuis op de hoogte te blijven van de wensen en de behoeften van onze (toekomstige) patiënten hebben we een Cliëntenraad aangesteld. De Cliëntenraad bekijkt, volgt de veranderingen en beleidsvoorstellen nauwlettend en bewaakt daarbij continu het cliëntenbelang.
Advies geven
De Cliëntenraad is de wettelijke afvaardiging van de cliënten in het ziekenhuis, en gespreks- en onderhandelingspartner in het overleg met de Raad van Bestuur en het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB). De raad maakt medewerkers van het ziekenhuis bewust van de belangen, het welzijn en de beleving van de cliënten (patiënten en bezoekers). Tevens geeft de Cliëntenraad gevraagd en ongevraagd advies over voorgenomen besluiten, die te maken hebben met het patiëntenbelang. Denk bijvoorbeeld aan:
- algemeen beleid inzake de toelating van patiënten en de beëindiging van zorgverlening aan patiënten,
- algemeen beleid op het gebied van veiligheid, gezondheid, hygiëne, voeding, maatschappelijke bijstand en recreatiemogelijkheden voor patiënten,
- kwaliteit van de patiëntenzorg (o.a. wachttijden),
- de samenstelling van de klachtenonderzoekscommissie en het klachtenbeleid,
- fusies of duurzame samenwerkingen,
- nieuwbouw of verbouwingen,
- belangrijke wijzigingen in de organisatie.
Foto (v.l.n.r.): Trudy Oele, Theo Breukers, Peter Adriaans, José de Ponti, Han Hensen, Tieny Housmans, Arno Verhoeven.
Cliëntenpanel
Het Cliëntenpanel is een onderzoekspanel bestaande uit (toekomstige) patiënten en bezoekers van het ziekenhuis. Enkele malen per jaar ontvangen leden van het Cliëntenpanel een vragenlijst over uiteenlopende onderwerpen met betrekking tot het ziekenhuis. De uitkomst van deze onderzoeken gebruikt de Cliëntenraad in haar advies richting het bestuur. Als lid van het Cliëntenpanel kunt u direct invloed uitoefenen op de standpunten van de Cliëntenraad.
Individuele klachten
Voor individuele klachten over een specifieke situatie kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris.
Contact
Neem voor opmerkingen, suggesties of meer informatie over de Cliëntenraad contact op met:
Laurentius Ziekenhuis
t.a.v. Cliëntenraad
Antwoordnummer 1059
6040 VB Roermond
E-mail: clientenraad@lzr.nl