ARCHIEF

Unieke haal- en brengservice MDL
Het Laurentius Ziekenhuis in Roermond biedt een bijzondere haal- en brengservice voor patiënten die een colonoscopie of maagonderzoek moeten ondergaan. Deze service is opgezet om patiënten die een sedatie krijgen te ontzorgen, aangezien zij na het onderzoek niet zelfstandig mogen rijden. Vooral oudere patiënten, die vaak afhankelijk zijn van mantelzorg of familie, ervaren veel baat bij deze service.
Ontstaan
MDL-arts Paul Bus vertelt dat deze service ruim tien jaar geleden werd geïntroduceerd. “Het idee kwam voort uit een observatie dat bepaalde patiënten moeite hadden om het ziekenhuis zelfstandig te bereiken, vooral als zij geen directe toegang tot vervoer hadden. Wij wilden deze patiënten de mogelijkheid bieden om toch naar het ziekenhuis te komen zonder dat zij zich zorgen hoeven te maken over het vervoer," legt Bus uit.
Voordelen voor patiënten
In de praktijk ziet Bus vooral oudere patiënten gebruikmaken van de haal- en brengservice, wat hen helpt onafhankelijker te blijven. "Je voorkomt dat patiënten zich bezwaard voelen om familie of buren te vragen hen naar het ziekenhuis te brengen," zegt Bus. "Met onze service zorgen we ervoor dat ze zich volledig kunnen concentreren op het onderzoek, zonder extra stress."
Hoe werkt het
Het proces verloopt eenvoudig: patiënten worden geïnformeerd over de service en kunnen vervolgens telefonisch een afspraak maken. Op de dag van het onderzoek worden ze thuis door het busje, dat bestuurd wordt door een vrijwilliger, opgehaald en naar ziekenhuis gebracht. Vervolgens wordt de patiënt door een vrijwilliger naar de afdeling begeleid. “Mensen zijn soms gespannen voor een onderzoek en als je dan ook nog moet zoeken waar je moet zijn dan kan dat best stressvol zijn, vooral als je op leeftijd bent. Dus ook dat regelen we voor de patiënt," voegt Bus toe. Na afloop van het onderzoek wordt de patiënt uit de wachtkamer opgehaald en naar het busje gebracht, dat hen weer keurig thuis voor de deur afzet.
Vrijwilligers maken het verschil
Vrijwilligers spelen een belangrijke rol in het succes van deze service. Ze houden rekening met de speciale behoeften van deze patiënten, die vaak net de voorbereiding voor het onderzoek achter de rug hebben. "Onze vrijwilligers begrijpen wat de patiënten doormaken. Ze staan niet toeterend voor de deur, maar helpen geduldig, stellen gerust en bieden ondersteuning waar nodig," zegt Bus trots.
Warm imago
De uitdagingen bij de opstart waren onder meer het overtuigen van de interne stakeholders. “Je moet natuurlijk wel een goed verhaal hebben dat dit de moeite waard is,” legt Bus uit. Vervolgens moest er een auto komen en vrijwilligers om het te besturen. Inmiddels investeert het ziekenhuis al ruim 10 jaar in de service, omdat het voor de patiënten een duidelijke meerwaarde biedt. Bus benadrukt dat hij het als een verlengstuk van hun zorg beschouwt. "Eigenlijk begint het hele onderzoek al als de bus voorrijdt," zegt hij. "Patiënten voelen zich direct welkom en gesteund, en dat geeft ons als ziekenhuis een warm en zorgzaam imago."