ARCHIEF
Kwaliteitsvenster
Minister Schippers van Volksgezondheid lanceert vandaag tijdens een persconferentie van de NVZ (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen) het Kwaliteitsvenster van ziekenhuizen. Dit Kwaliteitsvenster maakt voor het eerst op een patiëntvriendelijke manier de kwaliteit van 10 zinvolle ziekenhuisbrede thema’s zichtbaar. Het Laurentius Ziekenhuis heeft het landelijk kwaliteitsvenster mee ontwikkeld en heeft haar eigen kwaliteitsvenster op deze website gepubliceerd.
In dit venster, dat op alle websites van de ziekenhuizen hetzelfde is, kunnen patiënten in één oogopslag de algemene kwaliteit bekijken van een ziekenhuis. Het is voor het eerst dat patiënten in heel Nederland op dezelfde manier informatie over bijvoorbeeld risicovolle operaties, infecties, sterftecijfers en patiëntervaringen kunnen opvragen. Het Kwaliteitsvenster bestaat uit ’10 online kaarten’. Op elke kaart staat een onderwerp. Als de patiënt bijvoorbeeld op de kaart ‘infecties’ klikt, verschijnt de prestatie van het ziekenhuis op het gebied van infectiepreventie. Nog belangrijker is dat de patiënt ook informatie krijgt over de betekenis van de kwaliteitsinformatie en de context ervan. De 10 kwaliteitsindicatoren zijn: patiëntervaringen, wachttijden, risicovolle operaties, controle medicijnen, werk van artsen, pijnscore, keurmerken, sterftecijfers, infecties, tevredenheid van medewerkers.
Bij de keuze van de tien indicatoren zijn de NPCF, cliëntenraden/patiënten, ziekenhuisbestuurders, kwaliteitsadviseurs en het bureau SiRM betrokken geweest. Jack Thiadens, voorzitter Raad van Bestuur Laurentius Ziekenhuis: “Vanuit Laurentius hebben we in de ontwikkelfase mee gedacht over de totstandkoming van het Kwaliteitsvenster. Het is geweldig dat er nu voor patiënten laagdrempelig informatie beschikbaar komt. Als ziekenhuis vinden we het belangrijk om transparant te zijn over onze prestaties en deze zo toegankelijk en leesbaar mogelijk te presenteren. Met het kwaliteitsvenster willen we de patiënt onderbouwde en begrijpelijke informatie bieden. We willen zelf de regie nemen om zinvolle kwaliteitsinformatie goed zichtbaar te maken.”
Bekijk hier het kwaliteitsvenster van het Laurentius Ziekenhuis.
Dagblad de Limburger berichtte woensdag 14 mei over de landelijke invoering van het Kwaliteitsvenster. Zij hebben ook een vergelijking gemaakt tussen alle 78 ziekenhuizen die deelnemen op verschillende onderwerpen uit het Venster. Bij het onderdeel ‘Patiëntervaringen’ concluderen zij dat Laurentius in de top 4 staat van meest tevreden patiënten! Lees hier het artikel